Jaarverslag 2022 van MOZA

Vorige week blikte MOZA-oprichter en hoofdredacteur Kaja Sariwating terug op het eerste half jaar MOZA. Bij het runnen van een stichting hoort ook een stukje verantwoording. Via ons jaarverslag 2022 en deze toelichting doen we dat.

Besluiten

Het bestuur van MOZA heeft in 2022 het volgende besloten:

• Het jaarverslag en de jaarrekening van 2022 zijn prettig leesbaar. Er zitten ook geen fouten in.

• Er zijn in 2022 bestuursleden benoemd. De bestuursleden willen vooral niet te lang blijven zitten, want MOZA moet fris blijven.

• Werk aan een jaarplan voor 2022, maar hou het vooral kort. MOZA moet vooral oog hebben voor actualiteiten.

MOZA in cijfers

• Ondanks beperkte inspanningen is het gelukt om donaties te ontvangen: €236. Donaties zijn ook nodig om MOZA te kunnen handhaven in de huidige vorm.

• We hebben geen bedrijfspand en niemand vraagt een vergoeding voor het schrijven van stukjes.

• De totale lasten voor het gehele jaar zijn €137. Veel kosten hebben we niet in rekening gebracht, zodat we genoeg geld hebben voor de fotoreportages op Maluku.

• De fotografen op Maluku betalen we een eerlijk salaris.

• In 2023 geven we écht gas. We gaan voor verschillende subsidies om MOZA te laten groeien.

• We streven ook naar een spaarpotje voor toekomstige risico’s.

• Extra geld is ook nodig om in de huidige vorm te blijven bestaan. Nog meer geld is nodig om nieuwe projecten te kunnen starten.

Toekomst

Minder stukjes, meer websitebezoek

We zien dat het websitebezoek blijft stijgen. We plaatsen minder stukjes, maar hopen tóch te blijven groeien als het gaat om websitebezoekers. Hier zijn we sinds januari 2023 mee gestart en dit verloopt volgens plan.

Meer fotoreportages in 2023

We krijgen veel goede reacties op de fotoreportage uit Maluku. Daarom blijven we dat doen. Fotoreportages voegen diepte toe. Donaties gaan grotendeels naar deze fotoreportages. In 2023 hebben we al twee fotoreportages op Maluku geplaatst. De fotografen betalen we per klus.

Diensten

MOZA wordt regelmatig gevraagd voor voorlichting, coaching en begeleiding. We weten nog niet precies wat we gaan doen, maar we proberen als stichting wel in 2023 diensten aan te bieden. Dat geeft ons veel meer mogelijkheden. We zijn al begonnen met een online MOZA-winkel, het plaatsen van vacatures en de mogelijkheid om een advertorial te plaatsen. Maar daar blijft het dus niet bij.

Fondsen

De verwachting is dat MOZA ook fondsen kan interesseren om zich aan MOZA te binden. Voor activiteiten gericht op Moluks immaterieel erfgoed is nu al vraag naar de kennis en expertise van MOZA. We hebben in januari 2023 al de eerste subsidies aangevraagd bij fondsen.

In ons Jaarverslag 2022 blikken we terug op onze activiteiten van het afgelopen jaar. Daarin vertellen we over onze werkzaamheden en financiën. Ook stellen we onszelf voor wat we in 2023 anders doen.

Vorige

Dit gaan we in 2023 anders doen

Volgende

Foto’s van kraampjes tussen het puin op de plek van de Mardika-brand