EXPOSITIE MENA

Geloof en adat

Verry Patty
Vught, 1956 

Foto 1
Kun je je als christen bezighouden met het pela-schap? En hoe verhoudt zich dat tot naastenliefde? In de jaren ’90 worstelden we als Molukse theologen met vragen met betrekking tot onze culturele achtergrond. We hadden vooral vragen en eigenlijk geen antwoorden. In die periode kwam predikant en etnomusicoloog Chris Tamaela vanuit de Molukken naar Nederland om een workshop te geven over cultuur en het evangelie. Hij was een van de eersten die heel duidelijk aangaf dat je vanuit je eigen culturele setting het christelijk geloof kunt belijden. Eerder was dit ondenkbaar, omdat veel elementen uit onze cultuur al eeuwen als heidens werden bestempeld. Zijn inzet was dat voor de komst van de westerlingen het geloof al onder ons was, zij degradeerden het echter tot bijgeloof. Zijn boodschap was verfrissend, want ik liep aan tegen de vanzelfsprekendheid waarmee mijn ouders geloofden. Toch is voor mij één ding zeker: in God komt alles samen, de wereld van de bijbel, alsook de wereld van mijn ouders en voorouders. Vol vertrouwen kijk ik daarom uit naar Zijn belofte: “Zie, Ik maak alles nieuw.”

Foto 2
Een van de gewaden van dominee Patty waarin hij zijn diensten voorgaat. Op het gewaad staan Molukse symbolen, waaronder het zonnesymbool oiale. De zon verwijst naar de Heer des Levens. Het middelpunt van de grote cirkel is de kleine cirkel; daar zit God in het centrum op een troon. Dit is het beginpunt. Vanaf deze plaats regeert Hij. De vier vogels zijn het symbool van de levensruimte. Zij staan op de vier kanten van de cirkel van de zon. De vier vogels hebben ook een rol als teken van de voorouders. Zij fungeren als bemiddelaar of tussenpersoon ten behoeve van de ontmoeting tussen God en de mens in het heden.

Vorige
Vorige

Ambassadeur van Tanimbar

Volgende
Volgende

Transgenerationeel trauma