EXPOSITIE MENA

Culturele bewustwording

Jermaine Rumahlaiselan
‘s-Hertogenbosch, 1982 

Foto 1
Samen met Ghilaine en Tabitha zet ik mij in voor het behoud van een deel van ons voorouderlijk erfgoed. Als Tiga Batang Rumah brengen wij eeuwenoude tahuri en tifa-geluiden ten gehore. Het geluid van de trompetschelp – tahuri – en de trom – tifa – zijn de stem en de hartslag van het Molukse volk. We zijn ervan overtuigd dat je erfgoed je identiteit versterkt. Daarom is het behoud ervan belangrijk, juist omdat we als gemeenschap in Nederland leven. We spelen voornamelijk traditionele ritmes uit de Molukken, die van generatie op generatie zijn overgedragen. Wij spelen vanuit de basis en bouwen van daaruit verder. Het gaat dan om de ritmes en patronen, maar ook om de filosofie van de tifa. We merken dat de kennis daarvan in Nederland begint te verwateren. Om die reden vinden wij bewustwording van je eigen achtergrond en erfgoed noodzakelijk, want hoe weet je waar je naartoe gaat, als je niet weet waar je vandaan komt?

Foto 2
Een trompetschelp. Als Jermaine de tahuri blaast, gebruikt zij haar adem om haar cultuur over te dragen. Met het geluid van de tahuri brengt ze mensen bijeen. Op de tifa slaat Jermaine de tifa dasar leka.

Ghilaine Rumahlaiselan
‘s-Hertogenbosch 1984 

Foto 3
Ghilaine is de kapitan van het drietal, om die reden draagt ze een rode doek over haar schouders. Ze slaat de tifa dasar – de basisslagen – en met haar oerkreten brengt ze gevoel en bezieling in de optredens van Tiga Batang Rumah.

Foto 4
Een trom. In het Molukse wereldbeeld is de tifa niet alleen maar een muziekinstrument. Het is een symbool voor iets groters. Zo heeft ieder onderdeel een functie. Zit er een houten wig niet op de juiste plek, dan is het geluid van de tifa niet goed of kan het vel zelfs scheuren. Een zinnebeeld dat een ieder een eigen plaats en functie in het geheel heeft, bijvoorbeeld in een gezin of de samenleving. Als iemand op de verkeerde positie plaatsneemt, verstoort het de harmonie.

Tabitha Rumahlaiselan
‘s-Hertogenbosch, 1987

Foto 5
Tabitha is de jongste van de groep. Ze bespeelt de zware tifa, hiermee belicht ze de ondertonen. Daarnaast heeft ze de functie van informatiedrager. Naast het bespelen van de tahuri en tifa is informatieverstrekking een belangrijk onderdeel van de optredens van Tiga Batang Rumah.

Foto 6
Naast de symboliek van de houten wigjes, wordt ook aan het rotan touw – waarmee het vel wordt bespannen – een diepere betekenis toegeschreven. Het touw staat symbool voor onderlinge verbondenheid. Hoewel bij hedendaagse tifa uit Nederland het rotan touw meestal wordt vervangen door gewoon touw, draagt het nog steeds dezelfde symboliek.

Vorige
Vorige

Vrije genderexpressie

Volgende
Volgende

Tussen twee werelden